Fotbollsstjärnan Lilian Thuram om sin barndom och rasismens historia i nytt seriealbum

”Man föds inte rasist – man blir det”

Hur påverkar nedärvda historiska idéer och vår familjs historia vårt tänkande? Varifrån kommer föreställningar knutna till människors hudfärg, kön och sexualitet? Och vilka är historiens bortglömda hjältar i kampen mot sådana idéer?

Med seriealbumet ”Vår Historia” som nu kommer ut på svenska levererar Lilian Thuram ett viktigt inlägg i den diskussion om rasism som blivit alltmer engagerad i Sverige på senare år.

Thuram tar avstamp i sin egen familjs historia och flytten från den franska kolonin Guadeloupe till en förstad till Paris. Den unge Thurams erfarenheter av det franska samhället och dess rasism vävs samman med berättelser om centrala historiska svarta personer. På ett engagerande sätt återges hur i den västerländska historieskrivningen ofta okända hjältar för kampen mot kvasivetenskapen om ”raser” och mot Napoleons ambitioner att återinföra slaveriet på Guadeloupe i början av 1800-talet. Liksom i den tidigare boken ”Mina svarta stjärnor” är utgångspunkten att skriva fram rasismens historia genom att lyfta fram bortträngda historiska gestalter samt att synliggöra hur sexism, rasism och homofobi alla bygger på ett liknande tankebagage.

Som helhet vill Thuram med ”Vår historia” bidra till att öka vår kunskap om historiskt nedärvda hierarkier utifrån hudfärg, kön och sexualitet för att samtidigt visa på möjligheten att bryta dessa idéer. Han uppmanar också till att lära om sin egen historia som ett sätt att bättre lära känna sig själv och att stärka självförtroendet. Boken är en bra utgångspunkt för att diskutera frågor kring rasism och andra diskriminerande föreställningar i skolan eller inom fotbollsklubbar men kan också läsas av ungdomar på egen hand eller i samtal med föräldrar eller andra vuxna.

”Vår historia” lanseras på svenska den 17 oktober. Boken är skriven av Lilian Thuram i samarbete med serieförfattaren Jean-Christophe Camus, tecknad av Sam Garcia och färglagd av Hugo Poupelin.

Lilian Thuram var en av den franska och internationella fotbollens stora stjärnor under sina nästan 20 år som proffsspelare. Han spelade 142 landskamper, och han var med i de franska lag som vann VM 1998, EM 2000 och tog silver i VM 2006.

Redan under sin aktiva tid som spelare engagerade han sig mot rasism och andra former av diskriminering. När ett hjärtfel satte stopp för fotbollskarriären år 2008 startade han stiftelsen Fondation Lilian Thuram med undertiteln ”Utbildning mot rasism”. Han har flera gånger besökt Sverige och med sina samtal om rasism, sexism och homofobi skapat starkt engagemang bland skolelever och fotbollsungdomar.

***

Epix Bokförlag har de senaste åren givit ut en rad böcker för barn och vuxna om människor i andra världsdelar, om barn på flykt och om barn utsatta för rasism. Några exempel är ”Akissi” (en ”busflickserie” om en flicka i Elfenbenskusten), bilderboken ”Mina två filtar” (om en flyktingflicka som försöker anpassa sig i ett nytt land) och vuxenserieboken ”Osynliga händer” (om marockanska illegala arbetsinvandrare i Spanien).

”Vår historia” är utgiven på svenska i samarbete med Fransklärarföreningen (FLF) och Afrikultur.

Vår historia av Lilian Thuram, Jean-Christophe Camus och Sam Garcia. 136 sidor, färg. ISBN 978-91-7089-563-0. Utkommer oktober 2016.