Utlysning av stipendier för fransklärare 2025

Klicka här för mer information om ansökan:

Fransklärarfonden
2019 emottog Språklärarnas riksförbund en donation från Sverige-Frankrikestiftelsen i samband med att stiftelsen avvecklade sin verksamhet. Pengarna finns på ett särskilt konto hos Språklärarnas riksförbund och är vikta för stipendier till fransklärare och skolklasser i högstadiet. Stipendiepengarna förvaltas av Språklärarnas riksförbund och kommer att delas ut årligen tills medlen är slut. Eftersom Sverige-Frankrikestiftelsen hade nära band med Fransklärarföreningen har Språklärarnas riksförbund beslutat att medlemmar i de båda föreningarna ska kunna söka dessa stipendier. Detta för att verka i stiftelsens anda och erbjuda fransklärare en möjlighet att fortbilda sig i ett målspråksland och ge högstadieelever en möjlighet att åka på skolresa till ett fransktalande land.