Besök av fransk lärarna till flera skolor i Sverige

Två lärare Laurence NAYARD  och Ilham IBNE-ATIA  från Lycée des métiers Marcelle PARDÉ i Bourg-en-Bresse https://marcelle-parde.ent.auvergnerhonealpes.fr/ har varit en vecka i Sverige med hjälp av Erasmus + för att få inspiration, erfarenhetsutbyte och pedagogiska diskussioner.

De besökte först Franska Skolan med olika klasser i grundskolan och gymnasiet för att sedan besöka Praktiska Gymnasiet i Nacka med hjälp av Joel Eriksson, NTI Gymnasiet med hjälp av Vera Cohen och till slut Wisbygymnasiet med hjälp av Aracely och Rangfrid.

De hade även ett distansmöte med Ängelholms Gymnasieskola och diskuterade internationalisering med vår nya styrelsemedlem Eva Manola.

Vi avslutade dagen i Wisby med ett ”Gotlands Rencontre” hos Aracely där det kom två till FLF medlemmar från Gotland Susanne Bergström och Kristina Lellström.

Tack för alla andra som visade intresse för besök men där det inte blev möjligt på grund av tid, distans och att vi fick prioritera gymnasie och yrkesprogram.

Flera saker blir aktuella för föreningen efter den här erfarenhet.

Fortsätta att hitta samarbetsskolor i Frankrike som vill besöka Sverige för erfarenhetsutbyte.

Bygga information om Erasmus+ som ger möjligheter till svenska skolor att ha olika projekt med lärare och elever i Frankrike.

Ett stort idé börja ta form att försöka träffa medlemmar och nya medlemmar från olika håll i Sverige för att lära känna varandra, få erfarenhetsutbyte och mycket skratt på franska som på Gotland.

Sista spurten och många betyg att sätta inför sommaren!

Henri