Projet Jeunes Enseignants

Uppdatering 2022-11-21

Projet Jeunes Enseignants

Fransklärarföreningen håller på att sjösätta ett projekt med syfte att stötta nyexaminerade fransklärare. Vi söker därför dig som

• är nyutexaminerad fransklärare (mindre än fem års erfarenhet) eller som snart tar examen
  • vill ha stöd från en erfaren lärare (en mentor)
  • vill träffa andra unga lärare (eller lärare som är nya i yrket) och vara en del av ett nätverk
  • vill dra nytta av ett år förlängning av medlemskap i Fransklärarföreningen, FLF, som i sin tur ingår i den internationella fransklärarföreningen FIPF

Mentorskapsprogrammet planeras starta under vårterminen 2023 och pågå under ett års tid. Exakt datum är ännu inte fastställt.

Vid frågor kontakta info@fransklararforeningen.com

Anmäl ditt intresse genom att skicka ett kort personligt brev och ditt CV (på svenska eller franska) till info@fransklararforeningen.com senast den 18 december 2022.

Tidigare info:
Meddelande till dig som är nyexaminerade franska lärare eller som har arbetat som franska lärare mindre än 5 år.
Jag heter Henri Houssemaine och är ordförande i Fransklärarföreningen i Sverige och vår förening blev utvald av FIPF den Internationella Förening av Franska Lärare att driva ett projekt Jeunes Enseignants som går ut på att hitta olika strategier för att skapa ett stöd till de nyexaminerade franska lärarna så att de blir kvar i yrket och får ett stöd de första åren.
Utöver Rumänien, Tunisien, Benin och nu samtidigt som oss Brasilien är vi den förening som ska utveckla projektet i central Europa i samarbete med Danemark och Norge. Tanken är att äldre lärare medlemmar i FLF med erfarenhet skulle vara mentorer till de nya lärarna men också att de nya lärarna skulle ha möjlighet att träffa och dela erfarenhet med varandra.
Läs gärna om projektet :
Appel à participation PROJET JEUNES ENSEIGNANTS | Le monde en français (fipf.org)
Läs gärna om vår förening:
Fransklärarföreningen – Association des enseignants de français en Suède
Eftersom vi verkligen vill ”fånga” de nya franka lärarna och hjälpa de att stanna kvar i yrket kommer alla som deltar i projektet få ett förlängd medlemskaps av ett år  efter att de har anmält sig till medlem i Fransklärarföreningen.
Vill du anmäla dig eller vill du bara veta mer om projektet kan du kontakta mig på mailadressen: heh@adm.franskaskolan.se
À bientôt
Henri Houssemaine